Zimní putování na Ondřejník
Zpět do turistiky
  Foto |
 Autor: Václav Hus  Celkem km: 13,5  Datum:  28.12.2006

Shazování vánočních kil výstupem na Ondřejník

Pojídání cukroví, chlebíčků a koukání se na stále se opakující filmy a pohádky mě už omrzely. Letošní zima je zatím na sníh dosti skoupá a nějaký ten poprašek je akorát na vrcholcích hor. Pro vyznavače zimních sportů je taková zima zklamáním, naopak pro turistiku ideální stav. Od včerejška panuje u nás slunečné počasí a já přemýšlím, jak ho nejlépe využít.
Už mnohokrát jsem projížděl horskou vesničkou - Kunčice pod Ondřejníkem, která leží mezi horami Ondřejník a Kněhyně a je oblíbenou rekreační oblastí. Dokazují to stovky rekreačních chat a několik rekreačních zařízení a chalup. Na Ondřejníku jsem ale ještě nikdy nebyl a to jsem hodlal dneska změnit.

Do našeho výchozího bodu (Kunčic pod Ondřejníkem) jedeme autem a parkujeme u vlakového nádraží. Pro výstup volíme trasu, která vede po zelené tur. značce. Z počátku jdeme po asfaltové silnici mezi turistickými chatami poměrně prudkým stoupáním. Asi po kilometru se napojujeme na lesní asfaltku a počáteční strmější výstup se změnil v příjemnou procházku. Cestou potkáváme tu a tam turisty a nenáročná trasa vyhovuje hlavně Hildě, která na tom kondičně není zrovna nejlíp. Přestávky využíváme k tomu, abychom doplnili tekutiny a zdokumentovali okolí, které tvoří převážně jedlobukový les a v některých místech nám jeho průseky odkrývají krásný pohled na protilehlé pohoří Lysé hory. Ještě pár zatáček a jsme u chaty Ondřejník (710m.n.m.). V areálu se nachází kamenná kaplička zasvěcená sv. Antonínu, lavičky vybízející k příjemnému posezení a nevšedním výhledům na Lysou horu a do okolí Frýdlantu nad Ostravicí v údolí a na Prašivou. Od roku 2002 zde ale bohužel chybí jedna z nejstarších chat v Beskydech-horský hotel Solárka, která do základu vyhořela, a zbyly tu po ní jenom ruiny. V chatě Ondřejník si dáváme něco na posilnění a i když je tady plno jsme překvapeni rychlou a příjemnou obsluhou, což není všude až takovou samozřejmostí.
Krátký odpočinek nás posílil a my pokračujeme dále po modré kolem zarostlé stěny lomu, nacházející se pár metrů nad chatou dále k nejvyššímu vrcholu Ondřejníku - Skalku (964).
Cesta mírně stoupá a zhruba po třech kilometrech jsme na místě. Z vrcholu Skalky máme možnost vidět před sebou třetí nejvyšší vrchol v Beskydech-Kněhyni (1257) a celé údolí. Pořídíme pár fotek a sestupujeme dolů. Kousek pod vrcholem míjíme odlesněný pruh, využívaný jako startovací plocha pro paragliding. Sestup po modré s převýšením 690 m je o dost náročnější, než nahoru (240m). Cesta vede teď už jenom mezi stromy, takže se nám už nenabízí žádné výhledy. Po chvíli už se dostáváme k chatové oblasti a vidíme, jak je údolí zahaleno inverzní čepicí. Pomalu se stahují mračna a počasí nevěstí nic dobrého. To nám ale nemůže zkazit dobrý pocit z příjemně stráveného dne.