Z Nýdku na Velkou Čantoryji
  Foto |
 Autor: Václav Hus  Celkem km: 15  Datum:  27.12.2006

Povánoční výšlap na Velkou Čantoryji

Rytíř z infopanelu Rytířské stezkyVánoční svátky jsou období, kdy se snažím, pokud to počasí dovolí využít volna a udělat něco pro zdraví. Letos jsem se rozhodl pro výšlap na mýty opředenou beskydskou horu ležící na samé hranici s Polskem - Velkou Čantoryji (995).

Do Nýdku na náměstí (415m.), které je výchozím místem mého výšlapu jsem se dopravil autem. Kdo by se chtěl dovědět něco více o tom, co skrývá Čantoryje ve svých podzemních jeskyních, jak tu kdysi žili místní obyvatelé tzv. "gorolé" a další zajímavosti, může se vydat rytířskou stezkou, která je na české straně dlouhá 10,1 km a má 7 zastavení. Stezka pokračuje i na polských svazích a tam měří 10,5 km a vede až do lázeňského městečka Ustroň. Je značená šikmým zeleným pruhem a zpočátku kopíruje červenou tur. značku, po které se vydávám já.

Stoupám po úzké asfaltové silnici mezi domy a zanedlouho mě značení upozorní, že mám odbočit doprava po úzké pěšině přes dřevěný mostek. Za ním vede vyšlapaný chodník okrajem bukového lesa přes pastviny. V tu chvíli se mi nabízí krásné výhledy na Javorový, Ostrý a další beskydské hory. O kousek výše, kde křižuji cyklostezku 6086 už vstupuji do lesa. Ke chvilce odpočinku před dalším stoupáním mi poslouží odpočívka se studánkou, jejíž autory jsou lesy ČR.

Pokračuji po úzké pěšině, která vyústí na širší kamenitou cestu. Červená značka mě vede až k rozcestníku (Pod chatou Čantoryjí 865m), který mi oznamuje, že k chatě na Čantoryji (931m) je to po modré už jen půl kilometru. I když letošní zima je dosti skoupá na sněhovou nadílku, mírný mrazík a "pocukrované" stromy vytváří nádhernou vánoční atmosféru. O půl kilometru dále po hřebeni se dostávám na vrchol (995 m) s rozhlednou. Po zaplacení 30 korun a zdolání 118 schodů se mi nabízí krásné výhledy do tří států. V místním bufetu, hned vedle rozhledny se pak trochu prochladlý zahřívám horkým vysokohorským čajem.

Zároveň po červené a modré tur. značce pokračuji z vrcholu po kamenité cestě až k 3 km vzdálenému přechodu Beskydek-Beskidek, určený pro malý pohraniční styk. Nachází se zde informační tabule o hraničním pásmu a opouštěný dřevěný domek. Rozcestník mi nabízí možnost pokračovat po modré na Velký Sošov(3 km) a doprava po zelené na Střelmu (2 km) a Nýdek náměstí (4 km). Využívám právě této druhé možnosti, abych se dostal zpět k výchozímu bodu mého dnešního výšlapu.