Smilovice a Řeka
  Foto | Mapa | Profil tratě I | Profil tratě II |
 Autor: Pavel Zubek  Celkem km: 30  Datum: 19.6.2004

Třinec - Ropice -Smilovice - Guty - Třinec

Ano! Trasa není náročná a v letních měsících se na ní mohou dělat přestávky na koupání ve splavech říčky Ropičanky. I já se rád zastavím u stromy zarostlých splavů, při kterých se na malých paloučcích opalují vodní víly, které jsou často na hoře bez! A to stojí za chvilku zpoždění. Co,chlapi?!
Samozřejmě je dobré, aby děti měly aspoň trochu natrénováno, protože má dcera ( 12 let ) mi už po 15 km mlela z posledního. Na kolo sedne jen občas a pak to tak dopadne!
Samotná vyjížďka začíná v Třinci na Terase. V doporučení je i 2.varianta. Ze sídliště se sjede z kopečka do Starého Třince a poté po nadjezdu přes řeku Olši hutním komplexem  Třineckých železáren kolem vysokých pecí směrem na Třinec Podlesí. Ze zkušeností přátel vím, že vidět železárny, je pro cizince nebo kluky opravdový zážitek. Za poliklinikou je už okresní silnice klidná , bez automobilů. Po výjezdu z lesa se pod kopcem v Podlesí dáme doprava a přes bývalý objekt JZD kolem skleníků. V topolové aleji jsou krásné výhledy na hranice s Polskem. Po příjezdu na křižovatku se dáme doleva a po pěti metrech doprava.
Skládku odpadu máme po levoboku! Jistě jste si všimli,že trasu popisuji dost podrobně,ale dost lehce se tu dá zabloudit. Na dalším křížení se dáme doleva, ale i tady si můžete udělat malou přestávku a podívat se na Třinecké železárny posazené pěkně v údolí řeky Olše.
Asi po 250 metrech musíte odbočit doprava na malý asfaltový chodníček, který vás zavede až na hlavní silnici u školy v Ropici. Pozor! Odbočka je dost nenápadná! Orientačním bodem můžou být dva bílé domy postavené skoro proti sobě přes cestu. Do Ropice centra se dostanete překřížením hlavního tahu na Č.Těšín po cca.50 metrech pod stavebninami. Je to malý chodníček, který vede nad kolejištěm ČD. Poté u kostela pojedete doleva a kolem zámečku po cyklomagistrále Jihlava - Č.Těšín č.46, již kolem zmíňovaných splavů, se můžete kochat nádhernou a klidnou krajinou. Krajinou, která je přímo stvořena pro filmové exteriéry. Kdo nechce pokračovat po cyklostezce, může nadále kopírovat Ropičanku a vyjede na hlavní silnici ( E462 Tř.- F-M ).Po chodníku doleva a po 80 metrech vjet na okresku vedoucí do Řeky. Pohodovou silničkou mírně stoupáte a ve Smilovicích u hospody U dubu odbočíte doleva a po cyklostezce č.56 (Euroregionem Těšínské Slezsko ) pokračujete v příjemném putování pod Beskydami. Výhledy na masív Javorového vás naladí na optimistickou vlnu. Po prudkém sjezdu a pravoúhlé zatáčce, asi po 150 metrech, objevíte v zahradě na levoboku pštrosy. Zase důvod, proč zastavit a odpočinout si. Hned necelý 1 km na to můžete obdivovat dřevěný gutský kostelík ze 17.století. U kostelíku můžete pokračovat po cyklostezce až pod lanovku na Javorový a tam najet na stezku č.6151, která vás zavede až do Třince, ale počítejte s pořádnými kopci! Jednodušší je před kostelíkem odbočit doleva a polními silničkami pokračovat přes Nebory a Oldřichovice na Kamionku do Třince. Od kostela ujedete skoro 500m a pak musíte z asfaltu u označníku plynu (oranžovočerná tyč) sjet na polňačku a mezi domky jet dále na Nebory. Zde je však lepší zeptat se usedlíků na správný směr, protože v polích je tolik odboček, které vás nikam nedovedou! Já jsem tak tu pravou cestu hledal několikrát!
Co dodat na závěr? Na třiceti kilometrech je možno spatřit tolik zajímavých atrakcí, že vážně stojí za to, udělat si odpolední výlet do těchto končin. Budete spokojeni!

Doporučení :
Mapa : cyklomapa Euroregion Těšínské Slezsko č.45
Sebou : plavky a ručník!
2.varianta : delší o 10 km - Ze Smilovic pokračujte pořád rovně až na konečnou autobusu v Řece.
Zpátky pofičíte pěkně z kopce až do Smilovic a budete pokračovat po výše popsané trase.Nebo v centru Řeky odbočíte na stezku č.6150 a ta vás dovede do Třince po kopcovitém reliéfu.