Lysá hora
  Foto | Mapa | Profil tratě |
 Autor: Pavel Zubek  Celkem km: 87  Datum: 4.8.2004

Třinec - Pražmo - Lysá hora - Vyšní Lhoty - Třinec

Když se mně někdo zeptal, zdalipak jsem už byl na nejvyšší hoře Moravskoslezských Beskyd - Lysé hoře, musel jsem s ostudou přiznat, že ne.
Teď jsem konečně využil volna před noční směnou a s kamarádem Rumkem jsme se na kolech vydali na Lysou horu. On tam totiž také ještě nebyl. Počasí na internetu hlásí dobré, tak vyrážíme na vrchol, který je v ČR nejdeštivějším místem spolu se Smrkem v Jizerských horách. Pokud to tak není , tak mně laskavě opravte.
Vyjíždíme z Třince v 7:00 hodin. Raději dříve, protože hlásí dost teplo a neznáme cestu, po které chceme jet. Dnešní ráno na pěkné počasí sice nevypadá. Je zataženo a 13°C. Na jihu se však oblačnost protrhává. Jedeme s Rumkem po osvědčené trase přes Oldřichovice, Nebory, Guty až do Komorní Lhotky. Cestou nijak neodpočíváme. Jenom dodržujeme pitný režim a fotíme okolí. V Dobraticích se k nám připojují tři Poláci na celoodpružených MTB. Jelikož neznají cestu (teď už ani my), pokračují s námi. Cestou kecáme a zjišťujeme odkud jsou – ze Skoczowa. Ani jsme se nenadáli a projeli jsme Raškovicemi s Pražmem a za obcí Krásná už stojíme u rolby na odbočce na Lysou. Po 33 km nás čeká posledních 8 km, ale do pořádného stoupáku. Loučíme se s Poláky a pokračujeme pěšky, resp. Rumek. Já jedu na kole vedle něj skoro ještě 2 km. Pak sesedám a pokračuji s ním po svých. Občas nasedáme a popojedeme, kolik jenom jde. Na silničkách to není jako na horácích, ale i naše kondička není zrovna nejlepší a mých 100 kg živé váhy k super výkonu také nepřispěje. Počítám, že jsme polovinu lysohorské silnice šli pěšky. Nejsme na Závodě Míru. Účastníci tohoto závodu tu také končili jednu etapu a to hned Královskou. Mnoho z nich muselo na trati vzdát své snažení a na vrchol se nechali vyvézt stájovými vozy. Tak co na tom, že my občas šlapeme pěšky!
Kolem nás se prohánějí cyklisté nahoru a dolů. „ Ahoj!“, zdravíme se navzájem. Konečně jsme na Zimným a vidíme už vysílač. To však máme za sebou jenom polovinu - asi 4 km. Fotíme a pokračujeme dále. Jsme u sjezdovky a vrchol máme na dohled, ale po silnici ještě 2,5 km. Dravci si to tu krátí a  po sjezdovce vyšlapou nahoru.
Konečně jsme tu i my! Je 11:10 hodin. Osmi kilometrový úsek jsme zvládli za 100 minut. Nic moc, já vím, ale pro nás je to úspěch a pro ty, kteří tu ještě nebyli, motivace. Potkáváme i Poláky, kteří jeli s námi. Ti to zvládli na kole celé a byli tak na hoře o 30 minut dříve než my.
Počasí je skvělé. Slunečno, asi 18°C, ale slovenská pohoří nevidíme. Raději si dáváme polévku a vrcholové pivo. Poté si prohlížíme okolí a samozřejmě se fotíme. Je čas návratu. Ve 12:30 opouštíme Lysou a s mezi zastávkou na focení jsme dole za 20 minut. Maximální rychlost se blíží 60km/h! Sešup je to parádní,ale občas se tu vyskytne díra v asfaltu, což je dost nepříjemné. Kolega z práce tu pár dnů na to, co jsem tu jel já, dost pochroumal dvojitý ráfek na jednom výmolu a byl rád, že nevyletěl z cesty do lesa! Takže POZOR!!!
  Do Pražma už jedeme v protivětru po dost špatné silnici. Jedeme 30 km/h a nám se zdá, že stojíme na místě. Jó,šedesátka je o něčem jiném!
Zpátky nám cesta ubíhá rychleji, protože neustále klesáme. Těch pár terénních nerovností nás sice zmáhá, ale za 2,5 hodiny jsme doma a dnešní slavný den probíráme při pivě u Švejka.
Velký sen je splněn a také je vytvořen můj výškový rekord dosažený na kole – 1323 m.n.m.!

Doporučení :
Cyklomapa : Euroregion Těšínské Slezsko č.45 (SHOCART)
Stezky : Těš.Sl.č.56, Beskydsko-karpatská magistrála č.46, poté č.6113, z Pražma směrem na Visalaje
Ubytování : viz cyklomapa Euroregion Těšínské Slezsko č.45
Sebou : pláštěnka a dalekohled
Stravování : možno na vrcholu i cestou
Pro vzdálené : - Ze severu nástup ze žel.zastávky Dobratice (ČD Č.Těšín - F-M)
- Ze západu nástup ze žel.zastávky Čeladná nebo Frýdlant n. Ostravicí (ČD F-M - Ostravice)